Mycie i konserwacja roweru. Czyli jak poprawnie czyścić swój jednoślad.
Czyszczenie roweru — jak zabrać się do tej czynności? Czy rower można myć myjką ciśnieniową i jak to zrobić, aby nie popsuć delikatnych części? Podpowiadamy, jak prawidłowo myć rower i zadbać o najważniejsze podzespoły. Zdajemy sobie sprawę z tego, że ubłocony rower MTB to w pewnym sensie powód do dumy. Ślady po przejechaniu trudnych tras świadczą o tym, że Twój sprzęt nie kurzy się w garażu. Jednak z drugiej strony zadbany rower wygląda dobrze i działa bez zarzutu. Dlatego bez żalu powinieneś pozbyć się „pamiątek” po błotnistych szlakach.
Czy można myć rower na myjni bezdotykowej?
Teoretycznie tak, ale tego typu miejsca przystosowane są do mycia samochodów i maszyn rolniczych. Rower jest delikatniejszą konstrukcją, choćby dlatego, że napęd i przekładnie w Twoim sprzęcie znajdują się na zewnątrz, a przewody są znacznie cieńsze niż te samochodowe. Dlatego na pytanie: jak myć rower na myjni, odpowiadamy: delikatnie. Woda pod wysokim ciśnieniem pomoże usunąć zaschnięte błoto z ramy i opon, ale może uszkodzić lub rozregulować precyzyjne mechanizmy.
Druga sprawa to detergenty — w myjni bezdotykowej korzystamy z płynów do samochodowej karoserii i woski, które owszem, nadadzą ramie piękny połysk, ale jak zachowa się potraktowany woskiem samochodowym napęd rowerowy? Cóż, wypłukanie pod ciśnieniem smarów i zastąpienie ich woskiem do karoserii to niezawodny sposób, by skrócić żywotność podzespołów rowerowych.
Jak i czym myć rower?
Czyszczenie roweru trzeba wykonać ręcznie. Nie ma lepszego sposobu, by zadbać o swój sprzęt niż ciepła woda, odpowiedni detergent i miękkie szczotki lub szmatki. Mycie ręczne zajmie Ci zdecydowanie więcej czasu niż gdybyś używał myjki ciśnieniowej, więc zabieg zaplanuj z wyprzedzeniem. Rower najlepiej jest myć na trawniku, jeśli musisz zrobić to w mieszkaniu lub piwnicy — zabezpiecz podłogę i ściany folią.
Wybór środka myjącego to kwestia bardzo indywidualna, a preparatów jest naprawdę wiele. Na mydło do mycia roweru, preparaty antykorozyjne i nabłyszczające możesz swobodnie wydać nawet kilkaset złotych, ale czy to jest potrzebne? Wybierając preparat do mycia roweru, zwróć uwagę tylko na to, by był bezpieczny dla powierzchni gumowych, chromowanych, nie zakłócał pracy hamulców i był biodegradowalny. Jego zadaniem jest usunięcie błota z ramy i zakamarków, dobrze, jeśli chroni metalowe elementy przed korozją. To wszystko, czego powinno się wymagać od środka do czyszczenia roweru.
Do umycia roweru przygotuj:
- wiadro z ciepłą wodą,
- gąbkę lub miękką szczotkę,
- suchą szmatkę,
- płyn do czyszczenia.
Jeśli Twój rower jest solidnie ubłocony, dobrze jest wykonać czyszczenie wstępne. Czyli najpierw usuwamy największe zabrudzenia, po czym zmieniamy wodę i zabieramy się za detale i szorowanie zakamarków. A jest ich sporo, dlatego przyda się elastyczna szczotka. Nie musi to być produkt dedykowany do rowerów — taką szczotkę znajdziesz na każdym dziale AGD. Grunt, żeby jej główka była elastyczna a włosie miękkie.
Rower myjemy z góry na dół. To bardzo logiczne rozwiązanie, przecież jego górne elementy zwykle są mniej zabrudzone. Kiedy dotrzesz do suportu, przerzutek czy piast traktuj je delikatnie. W sklepach znajdziesz specjalne środki do czyszczenia tych komponentów — dobrym pomysłem jest zakup preparatu z aktywną pianą. Ale uwaga — są to preparaty o intensywnym działaniu, dlatego po użyciu należy spłukać dokładnie każdą drobinkę piany. Nie możesz dopuścić do jej wyschnięcia na powierzchni metalowych elementów. Po umyciu warto pozbyć się nadmiaru wody — wytrzyj rower suchą ściereczką. Jeśli chcesz nadać ramie połysk użyj preparatu nabłyszczającego — zwykle są to środki w sprayu. Polerowanie czystego roweru po takim zabiegu to już czysta przyjemność.
Czym czyścić tarcze hamulcowe w rowerze?
Tarcze hamulcowe wymagają użycia specjalnego środka odtłuszczającego i szczotki. Przygotuj również rękawiczki — ochronią dłonie przed chemią. Płyn należy rozpylić na tarczach i za pomocą szczotki lub gąbki usunąć zabrudzenia. Naturalnie myjemy nie tylko tarcze, ale również zaciski. Po umyciu należy delikatnie spłukać hamulce i całość wytrzeć do sucha. Regularne odtłuszczanie i mycie układu hamulcowego w rowerze jest bardzo ważne. Po pierwsze dla naszego bezpieczeństwa, po drugie dla przedłużenia żywotności mechanizmu. Zatłuszczone i brudne tarcze rdzewieją, a jeśli korozja zacznie się rozprzestrzeniać — trzeba będzie wymienić hamulce. Klocki hamulcowe również wymagają starannego czyszczenia i odtłuszczania — do tego celu używamy preparatów dedykowanych.
Jak oczyścić kasetę w rowerze?
Usunięcie brudu z zębatek i łańcucha nie jest łatwym zadaniem. Potrzeba do tego sporej dokładności i uwagi. W sklepach rowerowych znajdziesz specjalne szczotki do czyszczenia zębatek — to niedrogie i bardzo praktyczne akcesoria rowerowe. Czyszczenie wąskich przestrzeni pomiędzy zębatkami jest dzięki nim znacznie łatwiejsze. Całość mechanizmu należy spryskać odtłuszczaczem i z jego pomocą wyczyścić zębatki. Jeśli jesteśmy już przy napędzie, kilka słów o tym, jak wyczyścić korbę. Otóż ona również wymaga użycia preparatu odtłuszczającego. Jeśli rower nie jest mocno zabrudzony wystarczy przeciągnąć szmatkę przez trudniej dostępne miejsca i przesuwając ją usuwać zabrudzenia.
Jak wyczyścić przerzutki
Przednia przerzutka nie jest pod tym względem wymagająca — wystarczy przetrzeć ją szmatką, aby usunąć kurz. Tylny wózek ma bezpośredni kontakt z łańcuchem, więc tutaj czeka Cię więcej pracy. Całość trzeba wyczyścić dokładnie za pomocą odtłuszczacza. Zakamarków jest wiele, a części są małe, więc dobrze jest przy tym komponencie uzbroić się w cierpliwość.
Czyszczenie roweru, czy rozkręcać?
Aby dokładnie wyczyścić i odtłuścić niektóre mechanizmy należałoby je rozkręcić, ale możesz to zrobić tylko wtedy, gdy będziesz wiedział jak je potem poskładać. Jeśli nie masz takiej wiedzy lepiej jest oddać rower raz do roku do serwisu — specjaliści zajmą się bardzo dokładnym odtłuszczeniem i zakonserwowaniem wszystkich mechanizmów. Nie jest to tania usługa, ale warto z niej skorzystać, aby przedłużyć żywotność osprzętu.
Do każdego mycia nie musisz odkręcać kół czy demontować przerzutek. Wystarczy utrzymywać rower w czystości na co dzień wystarczy usuwanie błota, odtłuszczanie części i smarowanie tych, które tego wymagają.
Jak konserwować elementy roweru po myciu?
Czyszczenie to tak naprawdę pierwszy etap pracy. Poszczególne części wymagają również konserwacji. Metalowe mechanizmy potrzebują smarowania, gumowe preparatów zapobiegających pękaniu, a lakier warto zabezpieczyć przed korozją.
Oliwienia wymagają wszystkie ruchome mechanizmy, smar chroni przed wycieraniem się elementów ocierających się od siebie. Do nasmarowania tylnej przerzutki potrzebujesz zaledwie kilku kropli oleju.
Oczyszczony z błota łańcuch posmaruj oliwką do łańcucha. Ta czynność wymaga uwagi, chodzi o to, aby każda rolka otrzymała swoją kropelkę preparatu. Gdy skończysz, poczekaj kilkanaście minut, a następnie przetrzyj łańcuch miękką szmatką. Prawidłowo nasmarowany łańcuch na zewnątrz jest suchy — preparat smarujący potrzebny jest wyłącznie od środka. Przy okazji smarowania łańcucha smarowana jest również kaseta — nie musisz jej traktować olejem osobno.
Smarowania wymagają również łożyska w kołach i kierownicy. Smarowanie piast wymaga odkręcenia kół i jest dość skomplikowaną operacją — jeśli nie masz umiejętności technicznych lepiej pozostawić tę czynność profesjonalistom. Na koniec warto sprawdzić linki i wykonać regulację przerzutek. Dzięki temu rower będzie kompletnie zakonserwowany i przygotowany do jazdy.
Konserwacja roweru w serwisie
Mycie, przegląd i konserwację roweru mogą wykonać za Ciebie profesjonaliści. Jeśli nie masz zacięcia technicznego i boisz się, że przez przypadek zniszczysz osprzęt — lepiej jest umówić się w serwisie na kompleksową usługę. Jest ona dobrym rozwiązaniem również wtedy, gdy nie masz odpowiedniego miejsca, by wykonać te prace. Nie polecamy czyścić roweru w mieszkaniu, a od kilku lat nie wolno myć pojazdów na parkingach pod blokiem.
Zapraszamy do skorzystania z naszego serwisu, gdzie szybko i sprawnie wymyjemy i zakonserwujemy twój rower, a jeśli będzie to konieczne dokonamy niezbędnych napraw. Na wizytę możesz się błyskawicznie umówić dzięki aplikacja Bikeservice.
Niniejszy artykuł pochodzi ze strony producenta rowerów Tabou - www.tabou.pl